dinsdag 15 januari 2013

Wetenswaardigheden over de Eerste Wereldoorlog

Bron: http://www.wereldoorlog1418.nl/wetenswaardigheden/index.html

Op deze website staan er allerlei wetenswaardigheden. Ik weet niet wat er wel en wat er niet van waar is maar het blijft wel interessant.

Dit zijn enkele weetjes die mij opvielen:

In de Eerste Wereldoorlog werden maden van de blauwgroene bromvlieg (luciala sericata) gebruikt om rottend mensenvlees rond wonden weg te vretenAls de patiënt begon te kermen, was de wond schoon genoeg en werden de maden verwijderd. In sommige landen wordt deze methode nog steeds toegepast, maar dan wel met steriele madenB

Dat dit nog gebruikt wordt vind ik ongelooflijk. Ik vind het wel verbazingwekkend hoe inventief ze waren. Ik vraag me ook af hoe ze hierop gekomen zijn. Trial and error?

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werden op het Britse eilandenrijkalle wegwijzers verwijderd omdat ze de Duitse troepen bij een eventuele inval konden helpen de weg te vinden.  

Dat ze zelfs hieraan dachten!

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden in Engeland soldatenkoppen van papier-mâché gemaakt om sluipschutters (‘snipers’) te misleiden. Deze koppen werdenbovenop de loopgraven geplaatst en uit de inslag van de kogel kon men dan depositie van de sluipschutter vaststellen. Om het allemaal nog echter te laten lijken kreeg zo’n kop een brandende sigaret in de mond geplaatst. Deze werd door een soldaat in de loopgraaf brandend gehouden via een buisje. 

Dit is weeral verbazingwekkend inventief vind ik.

Er staan ook veel feiten te lezen over het aantal slachtoffers, hoeveel geld het gekost heeft, verwijten naar allerlei mensen...
Dit bevestigd nog maar eens dat oorlog ongelooflijk veel geld en mensenlevens eist en dat het voortbeweegt op haat.

1 opmerking:

  1. Interessante weetjes! Wist ik helemaal niet! Inderdaad erg goed bedacht! Zou ik zelf echt nooit op gekomen zijn volgens mij...

    BeantwoordenVerwijderen