woensdag 16 januari 2013

Lesidee

Mijn groepje (Senne, Joyce en ik) hebben ervoor gekozen om rond de Tweede Wereldoorlog te werken. Dit komt omdat we hier allemaal het meest in geïnteresseerd waren.

Het personage waarrond we gewerkt hebben is Mariëtte. Zij is een meisje van 12 jaar. Ze leeft nog bij haar ouders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gezin is het helemaal niet eens met het gedachtegoed van Hitler en ze besluiten om een Joods gezin in huis te nemen. Dit zorgt natuurlijk voor heel wat avonturen en geweldige verhalen. Deze twee gezinnen zullen de basis voor onze lessen worden.

Mariëtte heeft een aantal voorwerpen doorheen haar leven bijgehouden. Dit heeft ze gedaan omdat ze nooit wou vergeten wat er toen allemaal gebeurt was.

De voorwerpen die ze heeft bijgehouden zijn de volgende:

  • Haar dagboek: Dit vormt een rode draad doorheen de lessen. Het is ook een sleutelpunt tijdens de les over D-Day. 
  • Een trein: Hier begint het verhaal voor de meeste Joden die naar concentratiekampen worden gevoerd.
  • Een Davidster: Hiermee werden de Joden gebrandmerkt. En zo belanden we ook in de concentratiekampen.
  • Oude foto's: Dit vormt de basis rond een les over foto's en het fototoestel
Ik vind zelf dat we een hele fijne samenwerking hebben in ons groepje. Ook de uitstappen die we gedaan hebben, hebben ons zeker geholpen bij het opbouwen van onze lessen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten