dinsdag 8 januari 2013

The wave


Vandaag hadden we het over de film 'The Wave'. Ik heb deze film gezien in het middelbaar. Het ging toen net zoals in de film over de Tweede Wereldoorlog. Ook wij geloofden niet dat één mens zo veel macht kon hebben. Het is dan ook onbegrijpelijk. Je zou denken dat wij allemaal verstandig genoeg zijn om ons hiervan af te kunnen zetten.

Maar wat ik niet besefte was dat iedereen bij een groep wil horen. Er zijn maar enkele mensen die zich echt durven afzetten van de norm, van de grote groep. De meerderheid loopt mee bij de groep waar ze denken dat ze het veiligst zijn. Dit zie je ook in het dagelijkse leven denk ik. Alleen neemt het in de film en in de Tweede Wereldoorlog een extremere vorm aan.

De film heeft een zeer grote indruk op mij achtergelaten en zet zeker aan tot nadenken.
Volgende vraag kwam vandaag ook ter sprake: Kan de holocaust ook vandaag nog gebeuren?.
Ik hoop dat we geleerd hebben uit het verleden. Dat we leren uit onze fouten en die van anderen. Maar ook deze film bewijst dat het wel mogelijk is.
Ik denk dat we absoluut niet kunnen uitsluiten dat het ooit nog gebeurt.

Dit is zeker iets waar ik de volgende dagen nog over ga nadenken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten