woensdag 16 januari 2013

Het keuzetraject

Ik heb tijdens dit keuzetraject veel over mezelf geleerd.
Ik ben te weten gekomen dat ik vooral ben geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog. Ik denk dat het mij aanspreekt om dat het totaal niet te begrijpen is. Ik heb op deze blog al meerdere malen gezegd dat ik er nog altijd niet bij kan dat één persoon zo veel invloed kan hebben op zo'n massa mensen. Dat er maar één iemand een verschrikkelijk idee in zijn hoofd moet hebben en dit moeten uiten op het juiste moment en dat dit enorme gevolgen kan hebben. Ook de heel zorgvuldige voorbereiding is me opgevallen. De organisatie van de concentratiekampen, het vervoer, het leger... . Het is letterlijk ongelooflijk.

Ik heb nu ook zelf ondervervonden dat vertrekken vanuit je eigen kennis en interesses veel beter is dan gewoon klassikaal lesgeven. Doordat we zelf ons onderwerp mochten kiezen ben je veel meer betrokken. Ook de gesprekken die begonnen zijn met de flappen in de klas hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Je leert van en met elkaar.

Wat ik al langer wist is dat ik veel te weinig weet over de huidige oorlogen. Ik weet niet waarom ze begonnen zijn, wie er allemaal bij betrokken is, wat onze rol daarbij is... . Misschien was het beter geweest om hierbij toch nog meer informatie te krijgen in de klas.

Tot hiertoe heb ik al veel opgestoken en heb ik er ook zeker van genoten. Ik heb zeker geen spijt van dit keuzetraject.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten