woensdag 16 januari 2013

Invloed van oorlog

Ik denk niet dat ik mij ooit echt ga kunnen voorstellen welke invloed een oorlog op een persoon kan hebben. Het staat zo ver van ons leven nu.

Ik denk dat angst het gevoel is dat het meeste voorkomt in het leven van mensen die zo'n gebeurtenis meemaken. Angst voor je eigen leven, voor het leven van mensen waarvan je houdt, angst voor wat er nog moet komen en angst voor het onbekende. Ik denk dat de onzekerheid in tijden van oorlog verschrikkelijk moet zijn. Je kan niet je eigen leven lijden op de manier die jij wil. Je leven wordt geleefd. Je kan maar een beperkt aantal keuzes maken. Ga je mee in het verzet, vecht je mee, aan wie zijn 'kant' sta je... . Maar al deze keuzes hebben met de oorlog te maken. Er is niets daarbuiten.

Iemand verliezen in een oorlog moet ook verschrikkelijk zijn. Misschien heeft die persoon er zelf voor gekozen om te gaan vechten, om zijn land en zijn bewoners te verdedigen. Maar het is natuurlijk nooit de bedoeling om te sterven. Dit is volgens mij heel moeilijk om te aanvaarden voor de achtergebleven familie en vrienden. Ook mensen die gestorven zijn die gewoon op straat liepen, die totaal geen aandeel hadden in de oorlog, hadden niet mogen sterven. Niemand heeft het recht om te beslissen om zo veel mensen te vermoorden. Als je wil strijden voor een doel moet je dat proberen te doen zonder daarbij andere mensen te  betrekken. Dit is volgens mij ook het gevoel die slachtoffers hadden.

Ik denk dat kinderen nu ook heel erg aangegrepen kunnen zijn voor een oorlog. Ik denk ook niet dat zij ooit ten volle zullen beseffen hoe zo'n gebeurtenis zo'n grote impact kan hebben op je leven. Maar het is belangrijk dat we het proberen te begrijpen.

Ik denk dat er weinige dingen zo veel invloed hebben op zo veel verschillende mensen als een oorlog. Het is zo vernietigend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten