woensdag 16 januari 2013

Oorlog?!

Oorlog, wat is dat?

Van Dale:
oor·log (de; m; meervoud: oorlogen) 
1strijd tussen twee of meer volken: oorlog voeren; in oorlog zijn met; heilige oorlog omwille van het geloof gevoerd; een patatje oorlog met mayonaise en pindasaus
2onenigheid tussen twee personen of groepen van personen: het wordt oorlog tussen die twee; broodoorlog waarbij brood wordt verkocht tegen telkens lagere prijs

Een ding klopt volgens mij zeker: Een strijd tussen twee of meer volken.

Ik denk niet dat je een ruzie of conflict tussen een beperkt aantal mensen een oorlog kan noemen.

Wikipedia:
Oorlog is een gewapende strijd tussen volkeren of staten. Als etnische of religieuze groepen binnen dezelfde staat met elkaar een gewapende strijd voeren spreekt men van een burgeroorlog. Men spreekt van een wereldoorlog als een meerderheid van de grootste en sterkste landen over de hele wereld bij de oorlog betrokken is. Oorlogen tussen staten onderling zijn tegenwoordig zeldzaam.

Hier is volgens mij een belangrijke nuance in aangebracht. Namelijk dat een oorlog een gewapende strijd is.

Het enige wat ik mis in deze definities is dat ze niet weergeven hoe verschrikkelijk een oorlog is. Ze zeggen niet hoeveel geld het kost, hoeveel slachtoffers het eist, hoe levens het verwoest... .

Mijn definitie:
Een oorlog is een gewapende strijd tussen twee of meer volkeren of staten. Dit kan uit religieuze, territoriale of andere redenen. Het verwoest levens en kost heel veel geld. Het is vaak te voorkomen door duidelijke afspraken en goede communicatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten